Referensobjekt: Utveckling
Nationell omställning från kostnadsfokuserad förvaltning till intäktsdriven förvaltning, totalt tjugo nyanställningar genom en treårsperiod.
År 2010 påbörjades reformeringen till intäktsdriven förvaltning, Asset Management. Med att i liten skala fluktuationsrenovera lägenheter till hög standard och till betydligt högre hyra. Följande år vidtog en storskalig lägenhetsuppgradering som därefter fått namnet First Class och renoveringen genomförs enligt en streamline production, för bästa kvalité och till lägsta pris.
Hyresförhandling
Utveckling av ny metodik vid de årliga hyresförhandlingarna, speciellt efter lagförändringen som trädde ikraft 2011. Hyressättningsmetodik som bygger på marknadsfakta, läge, attraktivitet, åtgärder och skick. Presentation, snyggt förpackad och tydliga yrkande, vilket alltid är baserat på fakta, gav en hög utdelning som exempelvis 10,5 procent hyreshöjning för 3000 lägenheter. Eller bruksvärdering av flera hundra lägenheter som gav en hyresjustering, med upp till 20 procent högre hyra.
De årliga hyresförhandlingarna överträffades med, i jämförelse med fastigbranschen hyreshöjningssnitt, 1 procent per år, tre år i rad!
Omorganisationer
Två omorganisationer, stockholmsbaserad år 2010 med hopslagning mindre förvaltnings kontor, nationellt år 2013 med utbyte av vissa personer och en helt ny gruppering i förvaltningsteam som backas upp av ett nationellt servicecenter.
Centraliseringen av de två kvarvarande förvaltningskontor i Stockholm och uppstart av ett nationellt servicecenter hade som syfte att förbättra servicen, öka tillgängligheten för kunderna. Men också att stärka attraktiviteten som arbetsgivare vid framtida rekryteringar.
Upphandlingar
Entreprenadupphandlingar enligt ABT06 gällande bl.a. fluktuationsuppgraderade lägenheter till en First Class om totalt ett årligt belopp om 300 miljoner, besparing 50 miljoner årligen.
Genomförande av regional AFF-upphandling gällande städ, yttre skötsel och reparationer vilket sänkte kostnaderna med 5 miljoner/5 kr per kvm och år, men ändå med förhöjd kvalité.
Övergång från fast telefoni till helt mobil lösning för företagets 120 personer. Ny växellösning med strukturerade tider, knappval och kösystem. Förutom bättre kvalité avseende service till kund och en årlig besparing om 1,5 miljoner, gav det också effektivare medarbetare som kunde vara än mer rörliga.
Personal
Ledarskapsutveckling som baserades på den egna individens styrkor och som tog fäste på det egna personliga ledarskapet. Ledarskap, presentation och målsättning tydliggjordes genom agendan och tränades praktiskt vid de månatliga ledningsmötena. Genomförande av ledarskapsprogram, interna i grupp och externa individuellt i ett mentorprogram.
Rutiner infördes, att vid medarbetarsamtalen lyssna av medarbetarens styrkor och svagheter. För att sedan försöka hitta lämplig utbildning, intern som extern löpande vidareutbildning av personal. Personlig utvärdering och uppföljning av medarbetarens drivkraft, karriärsmål.
Kontakt / Mikael Rånes
Tel: +46 (0) 70 975 14 63
Adress: Frygiigatan 3,
541 31 Skövde
mikael@ranesmanagement.se
ranesmanagement.se
